محمدمهدی مظاهری: از جمله نقاط قوت نظام اسلامی، دین اسلام، رهبری و مردم است

در واقع این مؤلفه‌های تأثیرگذار، اصل پیروزی و پایداری انقلاب را در اعصار مختلف امکان‌پذیر ساخته و موجبات تقویت مردم‌سالاری دینی، تثبیت نهادهای اجتماعی برپایه قانون اساسی، وحدت و همدلی و یکپارچگی ملت بزرگ ایران را فراهم کرده است.

در همین راستا امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام سال «همت مضاعف، کار مضاعف» نامگذاری شده است. این بحث با توجه به ضرورت ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های مختلف قابل تبیین و بررسی است. این امر مهم در حوزه فرهنگ به‌دلیل تأثیرگذاری، اعتلا، عمق و گسترش معرفت و بصیرت دینی بر پایه قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) از اهمیت والایی برخوردار است.

البته از جمله حوزه‌هایی که به‌رغم تأکیدات مکرر در سال‌های گذشته، با بی‌مهری‌هایی توأم شده، حوزه فرهنگ است. این در حالی است که براساس رهنمودهای بنیانگذار انقلاب اسلامی امام‌خمینی(ره) اساس انقلاب اسلامی ایران، صبغه‌ای فرهنگی دارد و تحول در حوزه فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز و مبنای تحول در دیگر حوزه‌ها باشد.

در چرایی ضرورت توجه به حوزه فرهنگ با توجه به نامگذاری امسال می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.1- فعالیت‌های فرهنگی در کشور به‌ویژه در حوزه دانشگاه باید با برخورداری از اعتبارات و منابع کافی، تقویت و تسریع شود؛ چرا که عدم حمایت و تنگ‌نظری در این حوزه، ساختار آن را با تداخل‌های مدام و بحران مدیریتی روبه رو می‌سازد.

در این راستا بخش مهمی از هزینه‌ها باید به ابتکارات و فعالیت‌های جدید و در حال توسعه اختصاص یابد. بی‌تردید اگر سیاست‌های تشویق، حمایت و پاداش عادلانه با آموزش گسترده و نیز با تلاش و همت مضاعف همراه شود، حوزه فرهنگ ثمربخشی خود را نشان خواهد داد.

2- بی‌تردید ارج نهادن به منویات رهبری و عملیاتی کردن آن در حوزه فرهنگ، همت والا و تلاش مضاعف مسئولان و نهادهای مختلف را می‌طلبد. در این راستا، شایسته است که حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری، امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر، مطبوعات و اهل قلم، همچنین بسترسازی برای حضور بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی و هنری و تعمیق مناسبات با کشورهای فارسی‌زبان در دستور کار مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

کد خبر 106581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز